Naast onze activiteiten in de revisie, restauratie en tuning van classic BMW's zijn we ook bekend om onze werkzaamheden in BMW distributieketting vervangingen en andere motorschade gevallen.

Distributieketting vervanging?

Normaliter zijn de distributieketting en oliepompketting ontworpen om gedurende de levensperiode van de motor dienst te doen. Echter is deze stelling minder waar aangezien de BMW motoren vaak gekend staan voor het uitrekken, slepen van de distributieketting, het breken van de kettinggeleiders die zorgen dat de ketting zo zonder spanning komt te draaien, slecht werkende kettingspanners én het inslijten van de tandwielen. 

Bovengenoemde defecten aan de distributieketting kunnen zich uiten in verschillende symptomen:

  • Het branden van het check engine lampje vergezeld van foutcodes in het motormanagementsysteem.
  • Onregelmatig of slecht stationair draaien.
  • Verminderd motorvermogen.
  • Hoorbaar geratel afkomstig van de motor. 

Als je ratelende, uitgesproken tikkende of slepende geluiden opmerkt tijdens het starten van de motor, vooral in koude omstandigheden, is het sterk aan te raden om onmiddellijk een diagnose van je voertuig bij ons te laten uitvoeren. Het tijdig opsporen en vervangen van de distributieketting is cruciaal. Als de distributieketting overmatig versleten is, kunnen er op elk moment afwijkingen in de timing optreden, met ernstige motorschade tot gevolg. Snel handelen is essentieel om aanzienlijke en kostbare motorschade te voorkomen.

De meest voorkomende gevallen zijn bij onderstaande motortypes bekend:

  • N13/N14/N15/N18 - 4 cilinder benzine (PSA/prince) - 2007 t/m 2013 
  • N20 - 4 cilinder benzine - 2011 t/m 2017
  • N26 - 4 cilinder benzine - 2011 t/m 2017
  • N47 - 4 cilinder diesel - 2008 t/m 2014
  • N57 - 6 cilinder diesel - 2009 t/m 2019
  • B37 - 3 cilinder diesel - 2012 t/m heden
  • B47 - 4 cilinder diesel - 2014 t/m heden
  • B57 - 6 cilinder diesel - 2015 t/m heden
  • N42 - 4 cilinder benzine - 2001 t/m 2004
  • N43 - 4 cilinder benzine - 2007 t/m 2011
  • N45 - 4 cilinder benzine - 2004 t/m 2011
  • N46 - 4 cilinder benzine - 2004 t/m  2015
  • N52 - 6 cilinder benzine - 2004 t/m 2011
  • N53 - 6 cilinder benzine - 2006 t/m 2013
  • N54 - 6 cilinder benzine - 2006 t/m 2016
  • N55 - 6 cilinder benzine - 2009 t/m 2019
  • S55 - 6 cilinder benzine - 2014 t/m 2021

SVR-Engineering staat bekend als dé specialist in België om zijn snelle, correcte en transparante herstellingen. Voor dit type herstellingen zijn onderstaande onderdelen standaard inbegrepen:

  • Distributieketting(en)
  • Kettingspanner(s)
  • Kettinggeleider(s)
  • Nokkenastandwiel en/of krukastandwiel *
  • Kleppendekselpakking
  • Motorolie, SRS WinterShall LL04 BMW
  • Oliefilter
  • Eventuele pakking voor de carters 
  • Rekbout oliepomp*

* Niet altijd van toepassing, afhankelijk van  motorcode

Iedere herstelling gebeurd met de nodige zorg volgens de technische voorschriften van BMW, met de juiste kalibers, in alle reinheid, transparantie én garantie! 

Transparantie?

  • Alle vervangen onderdelen worden bij ophaling van de wagen aan de klant getoont. Hierbij wordt de schade en/of slijtage meegedeeld
  • Bij iedere herstelling worden afbeeldingen gemaakt van de procedure

Reparatie duur : 2 - 3 dagen (afhankelijk van de huidige drukte op dat moment) 

Wanneer de ketting het reeds begeven heeft kunnen wij ook de opgelopen motorschade opmeten en herstellen in samenspraak met de klant. Andere zware motorherstellingen zijn voor ons ook geen probleem.

Ook kunnen we tijdens deze werkzaamheden de nodige andere werkzaamheden combineren, zoals vervangen van de koppeling of service van de automatische versnellingsbak ZHP.

Als je een ander model of een andere motorvariant hebt (bijv. 6 of 8 cilinders) en duidelijkheid wilt over de kosten van een soortgelijke reparatie wenst, stuur ons dan gewoon jouw voertuiggegevens (type, chassisnummer) via het contactformulier en verwacht binnen 24 uur een snelle, vrijblijvende offerte!

 

 

BMW N47 - N57 


BMW N46/N42/N43 kettingvervanging